Wokół nas - logo
Wokół Nas » Motoryzacja » Spalanie stukowe – co to jest? Objawy i przyczyny w benzynie i dieslu!

Spalanie stukowe – co to jest? Objawy i przyczyny w benzynie i dieslu!

Spalanie stukowe co to jest
W dzisiejszych czasach, większość samochodów jest wyposażona w silniki o wysokiej wydajności. Jednym z problemów, na które może napotkać kierowca, jest spalanie stukowe. Co to jest i jakie są jego przyczyny?

Spis treści

Co to jest spalanie stukowe?

Spalanie detonacyjne, czyli popularniej pisząc spalanie stukowe to proces, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna w silniku spala się zbyt szybko lub zbyt gwałtownie. To powoduje drgania w silniku i odgłos podobny do stukania lub pukania. Konsekwencje spalania stukowego mogą być bardzo szkodliwe dla silnika i mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń, a koniec końców do zniszczenia silnika.

Jakie są przyczyny spalania stukowego?

Istnieje kilka przyczyn spalania stukowego, w tym zbyt wysokie ciśnienie i temperatura w cylindrach silnika, niska jakość paliwa, zbyt uboga mieszanka paliwowo-powietrzna, za duża ilość nagrzewania powietrza podczas sprężania, zbyt małe opóźnienie zapłonu, lub usterki w układzie zapłonowym.

Jakie są objawy spalania stukowego?

Odgłos podobny do stukania lub pukania jest najczęstszym objawem spalania stukowego. Typowym sutkiem spalania stukowego mogą być trudności w rozruchu silnika, nierówna praca silnika, zwiększone zużycie paliwa, niski poziom mocy i emisja czarnego dymu z układu wydechowego.

Spalanie stukowe w silniku benzynowym

W silnikach benzynowych spalanie stukowe jest zwykle spowodowane zbyt niską wartością oktanową paliwa. Oktanowa liczba to miara odporności paliwa na spalanie stukowe. Im wyższa liczba, tym większa odporność. Niska jakość paliwa może również prowadzić do nadmiernej ilości węglowodorów, co również zwiększa ryzyko spalania stukowego.

Spalanie stukowe - przyczyny w silniku benzynowym i diesel

Spalanie stukowe w silniku diesel

Najczęstsze przyczyny spalania stukowego w silnikach diesla mogą być spowodowane zbyt wysokim ciśnieniem wtrysku paliwa, zbyt wysoką temperaturą w cylindrach lub zbyt niską jakością paliwa. W silnikach Diesla, spalanie stukowe jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do uszkodzenia głowicy cylindra lub tłoka i wału korbowego.

Jak nie doprowadzić do spalania stukowego w samochodzie?

Do zjawiska spalania stukowego dochodzi przez różne kwestie, na które nie zwracamy uwagi. Typowym skutkiem spalania stukowego w komorze spalania jest nieodpowiednie paliwo, tak więc należy dbać o jego jakość, korzystać z paliw o odpowiedniej oktanowej liczbie, zwracać uwagę na stan układu zapłonowego i wtryskowego, przestrzegać zaleceń producenta dotyczących czasów i opóźnień zapłonu oraz stosować zalecane wartości mieszanki paliwowo powietrznej. Przy wyborze paliwa, warto wybrać paliwo z wyższą wartością oktanową, które zapewni lepszą ochronę przed spalaniem stukowym.

W przypadku objawów spalania stukowego, nie należy ignorować ich i koniecznie należy skonsultować się z mechanikiem lub serwisem samochodowym. Warto pamiętać także, że we współczesnych samochodach zjawisko spalania stukowego występuje rzadko, ponieważ samochody są wyposażone w czujnik spalania stukowego, który na bieżąco sprawdza kąt wyprzedzenia zapłonu

Spalanie stukowe może być spowodowane przez wiele czynników, takich jak niska jakość paliwa, zbyt wysokie ciśnienie wtrysku lub niewłaściwe opóźnienia zapłonu. Dlatego warto dbać o jakość paliwa, układ zapłonowy i wtryskowy oraz stosować się do zaleceń producenta w celu uniknięcia problemów związanych z spalaniem stukowym w samochodzie.

Zobacz wszystkie kategorie